Egy tanárlegény kalandos élete, aki örök gyerekként járja a világot

Pál Zsolt Tanár

Pál Zsolt Tanár

Érték. Mentés?

Majális, kultúra, oktatás-nevelés, miegymás

2019. május 05. - Pál Zsolt Tanár

Május 2. Munka után nem szerettem volna mást, csak hazamenni, bekuckózni az olvasófotelembe, és elővenni egy jó könyvet. Nem olvastam. Elment a kedvem. Az utcánkban halmokban álltak a hányástócsák, amiket valaki leszórt mésszel. Emetofóbiám van, ezt minden tanítványom tudja, és kezelik. Tök jól kezelik. Na, most mégsem a látványtól fogott el az undor, hanem a mögötte álló "szocio-háttértől". 

Május 1-jén (régi jó hagyományhoz híven) a megfelelő társadalmi réteg idén is a megfelelő ünneplési formát választotta. Tojásrántotta, virsli, alkohol - lehetőleg ingyen, vagy megfizethetően. És nem feltétlenül "tisztán", vagy épp mértékkel. Bizony, ami ilyen formában ("kacsa-a-nokedlit" stílusban) lecsúszik, az - miért is csodálkozom, hogy - visszaköszön. Nekem pedig néznem kell, elviselnem, nyelni egyet, hazamenni, és gondolkodni: hol tart a világ? 

Nem a ténnyel van baj. A miértekkel. Csodálkozom, amikor "a" szülő felháborodva keres az iskolában: hogyan mertem memoritert feladni (pl. Arany János: Családi kör), mi az, hogy az ő gyerekének ezt meg kell tanulnia, ráadásul két hét alatt??? Megkérdeztem, hogy mennyit kér: három hetet, vagy négyet? Semennyit, válaszolta, mert a gyerek nem fogja megtanulni, mivel fölösleges. Ugyanezt eljátszottuk a János vitéz részleteivel, Az alfölddel, a Toldival, a Himnusszal, a Szózattal... (És nem kell nekik sem az irodalom, sem az ének-zene, a nyelvtan meg, hajaj!)

29 éves vagyok. Szerintem kellőképpen fiatal ahhoz, hogy a JELEN generációját képviseljem. Mégis konzervatívnak tartanak. Oké, nincs ezzel gond, vállalom. Olyan értékeket kaptam a szüleimtől, a tanáraimtól, amikre büszke vagyok. Tisztelem ezeket: szeretet, bizalom, alázat, hit (+ vallás), kultúra (+ művészetek, tudományok), tudás (+ tanulás), szorgalom, kitartás, precizitás, rend (+ rendszer/szemlélet) stb. Mindezeket próbálom átadni a környezetemnek, a tanítványaimnak. És folyton akadályokba ütközöm. Nem kell senkinek, "hát az ördög veszi meg"? 

Általánosítani fogok, bocsánat, de 10-ből 9-szer a következő tapasztalatokat szereztem a mindennapok során... Miért nem szeretnek az emberek az élet nevű társasban játékszabályok szerint játszani? A diákok miért nem akarnak tanulni? A szülők miért nem akarják, hogy neveljük és tanítsuk a gyerekeiket? Továbbmegyek: sokan a pedagógusok közül miért nem akarnak tovább küzdeni ezzel az ellenállással? Miért nincs szükség kultúrára? Miért nincs megbecsülése a tudásnak? Miért nézik le az emberek a klasszikus művészeteket? Miért utasítják el az ÉRTÉKEKET? Miért nem tudják megbecsülni a JÓT?

Azt mondják, hogy a pedagógus leginkább a jelenvalóságával végzi munkáját. Hát én jelen vagyok, nagyon is jelen vagyok: mindazt, amit tanítok, amit teszek, azt teljes hittel és meggyőződéssel, őszintén teszem. Benne vagyok, és az egész itt van bennem. IKT-orientáltan, digitálisan, totál "modernül". És mégsem működik. Mármint... persze, működik. Azoknál, akik otthon ugyanazt a nevelést kapták, amit a szüleimtől én. Hálás is vagyok ezeknek a növendékeknek, mert igazolják a hivatásom értelmét. De ez - arányokban kifejezve - 10 tanulóból 1. Hol van a többi? Azokhoz miért nem tudok elérni, akik "bosszúból" obszcén dolgokat rajzolnak a fényképemre (vagy más tanároknak üzenetként ugyanezt hagyják a táblán, a dolgozaton, a padon, a falon)? Ha minden energiámmal beleállok egy órába, miért nem tudom mégsem átadni ezeket az értékeket? Miért győz a tömegkultúra silány posványa? Miért győz a piaszagú "ingyenmajális"?

Amikor ezekkel a gondolatokkal már a gangon közeledtem a lakásom felé, megálltam a szomszéd ajtaja előtt. A szomszédom ugyanis szemétlerakónak használja a függőfolyosót. Másfél éve harcolok vele is. Mármint magamban, mert szólni nincs értelme... Kerülgetem a szemetet, elviselem, hogy körülvesz a mocsok. Ő ezt így szereti. A közös képviselőt meg nem érdekli. Amikor beköltöztem, albérletként működött a szomszéd lakás. Zsülike élt ott, meg a kilenc fős családja (nem vicc, komoly). Amikor a felhalmozott tartozás miatt nagy nehezen búcsút vett egymástól albérlet és bérlő, egy ideig airbnb-ként funkcionált a lakás. Abban az időben nonstop partiszolgálat (ezzel párhuzamosan hányásgyár, zajszennyezés, botránykeltés - tovább is van, mondjam még?) működött mellettem. Majd megszűnt. Megnyugodtam, mert hittem benne, hogy a tulaj hazaköltözésével rendeződik a helyzet. Na, azóta van szemétlerakó mellettem. Szóval megérkeztem, áteveztem a szeméttengeren, bekúsztam a lakásomba, magamra zártam az ajtót, és csüggedten ültem le a miniatűr előszoba-spejz-konyha-étkező kombó-helyiség közepén. 

Pörögtek a gondolatok, a miértek, és mindig ugyanoda jutottam: ez a világ. Ebben élünk. És ez nem az én világom, egyedül pedig kevés vagyok a megváltoztatására. Kell egyáltalán megváltoztatni? Ha igen, kinek lenne a feladata? Vagy hódoljak be? Hagyjam, hogy megtörjön? Fenét! Inkább tudatosan élem tovább - az önmagukat igazoló értékeim mentén - az életem: legyek példa azoknak, akiknek szüksége van rá. Hogy ők se törjenek meg. A világ pedig megpukkadhat: ha az emberek többségének majális kell, hajrá! Ki vagyok én, hogy elrontsam az örömüket? Magda és Emerenc története jut erről eszembe. Egyiküknek sem, mégis mindkettejüknek igaza volt. De akkor mi a tanulság? Ha valaki elolvassa Szabó Magda Az ajtó c. művét, saját maga járhat utána. Persze elolvasni ezt is csak az fogja, aki a majálisban inkább látja az anyák napját, mint a munka pia- és hányásszagú ünnepét. Vajon hányan indulnak most el a könyvespolc/könyvesbolt/könyvtár irányába? Nos, erről van szó... 

Hm, ha csütörtökön nem is, de ma este olvasni fogok! Miért? Hogy tudjam: NEM "én öltem meg Emerencet"!

A bejegyzés trackback címe:

https://palzsolt.blog.hu/api/trackback/id/tr8814800796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lappantyú 123 2019.05.06. 17:07:20

Valójában persze tudom a választ, mégis felteszem a kérdést
(a legkevésbé sem akarván elbagatellizálni a dolgot, én tényleg őszintén megértem, hogy ez milyen iszonyúan nehéz és keserves lehet)
de volt-e az elmúlt öt évben egy, csak egy olyan diákja, aki annak ellenére, hogy otthonról nem ezt az értékrendet hozta, mégis megpendült benne valami. Egy vers, egy novella, egy regény, egy dallam, egy ritmus, egy mozdulat. Hallotta is a pendülést, úgy.

Volt, ugye.

Hát nem létezik ám ennél nagyobb kultúrmisszió.

Azokkal a gyerekekkel biztosan könnyebb együtt dolgozni, akik ezt hozzák otthonról, de az áldás, az nem feltétlen ott van.

De tudom, hogy tudja ezt. :)

Pál Zsolt Tanár 2019.05.06. 17:09:26

@Lappantyú 123: Ez így igaz. És van, nem csak egy... De a bejegyzés nem miattuk született :)
süti beállítások módosítása